علت راه رفتن در خواب با چشم باز و بسته + ۳۲ روش درمان

علت راه رفتن در خواب با چشم باز و بسته

علت راه رفتن در خواب با چشم باز و بسته چیست با روش های درمان جدید را در سایت فتوکده می خوانید

علت و در مان راه رفتن در خواب

راه رفتن در خواب یا خوابگردی نوعی اختلال خواب است که سبب می شود فرد در حالت خواب از رختخواب بیرون بیاید، راه برود و یا کارهای دیگری انجام دهد

انجام بعضی از کار های روزمره مانند رانندگی، در حالت خوابگردی بسیار خطرناک است و حتی ممکن است جان بیمار یا خوابگرد به خطر افتد و یا بمیرد

با توجه به این موارد اختلال راه رفتن در خواب یک اختلال جدی است که در صورت مشاهده مکرر علائم آن باید فوراً به دنبال علت اصلی بیماری و درمان قطعی آن باشیم

البته هنور علت قطعی اختلال خوابگردی مشخص نشده است اما متخصصین دلایل احتمالی زیادی برای آن شناسایی کردند

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ۳۲ علت و درمان راه رفتن در خواب در سایت فتوکده آشنا می شوید

راه رفتن در خواب با چشم باز و بسته

علت های راه رفتن در خواب

وراثت و سابقه خانوادگی

در افرادی که مادر، پدر، برادر یا خواهر خوابگرد دارند، احتمال ابتلا به اختلال راه رفتن در خواب ۱۰ برابر بیشتر از سایر افراد است.

همچنین دو قلو های همسان بیشتر از سایر افراد خانواده در معرض خطر ابتلا به خوابگردی قرار دارند. با استناد به این موارد احتمال زیادی وجود دارد که راه رفتن در خواب ریشه ارثی و خانوادگی داشته باشد.

اختلال در تعادل خواب عمیق

اختلال در تعادل خواب عمیق فعالیت مغز را در سطوح مختلف خواب تحت تأثیر قرار می دهد در نتیجه ممکن است فرد با قرار گرفتن در حالتی بین خواب و بیداری دچار خوابگردی شود.

سایر مشکلات خواب مانند کم خوابی، محرومیت از خواب و اختلال در چرخه خواب و بیداری نیز موجب تحریک شدید مغز و در نهایت راه رفتن در خواب می شوند.

آسیب روحی و روانی در کودکی

وقوع اتفاقات و حوادث خاص و به دنبال آن آسیب روحی و روانی در کودکی می تواند منجر به راه رفتن در خواب در دوران کودکی یا حتی بزرگسالی شود.

معمولاً اینگونه اتفاقات خاص فشار روانی زیادی را به کودک تحمیل می کنند و موجب می شوند تا او احساساتی نظیر ترس، خشم، غم و … را در سطح بالا و بدون آمادگی ذهنی و روانی تجربه کند.

مصرف الکل و مواد مخدر

زیاده روی در مصرف الکل یکی از علل راه رفتن در خواب است. مصرف تفریحی مواد مخدر نیز ممکن است موجب اختلال در خواب و در نهایت خوابگردی فرد شود.

گاهی اوقات استفاده از بعضی از دارو ها مانند دارو های ضد افسردگی، خواب آور، آرام بخش، آنتی هیستامین و … هم موجب اختلال در خواب و خوابگردی می شود.

استرس و اضطراب شدید

استرس و اضطراب شدید کیفیت خواب شبانه را کاهش داده و در نتیجه موجب راه رفتن در خواب می شود.

از جمله مهمترین موارد استرس زا می توان به فشار های محیط کار، شرکت در آزمون های تحصیلی و شغلی، دغدغه های ذهنی مربوط به زندگی مشترک و تولد فرزند، مشکلات مالی و … اشاره کرد.

اگر به مدت طولانی با این موارد مواجه شوید ممکن است تعادل روانی شما به هم بریزد. همین مسأله نیز موجب بروز اختلالات خواب می شود.

حمله خواب

حمله خواب یا نارکولپسی کنترل خواب و بیداری فرد را تحت تأثیر قرارمی دهد. به همین خاطر افراد مبتلا به نارکولپسی مستعد ابتلا به خوابگردی نیز هستند.

این بیماری یک نوع اختلال عصبی است که خواب آلودگی روزانه و خوابیدن در طول روز از جمله علائم رایج این اختلال به شمار می روند.

حملات ناگهانی خواب در اختلال نارکولپسی زمان مشخصی ندارد و در هر وضعیتی ممکن است رخ دهد.

سندرم پای بی قرار

در افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار حرکت پا ها تعادل خواب عمیق را بر هم زده و در نتیجه موجب خوابگردی می شود.

این سندرم نوعی اختلال حرکتی است که در نیمه شب وخامت آن بیشتر می شود. در سندرم پای بی قرار فرد به صورت مکرر و ناگهانی از خواب بیدار می شود؛

به همین دلیل نمی تواند خوابی عمیق و طولانی داشته باشد.

سایر علت های راه رفتن در خواب

● اختلال در رشد اندام ها و دستگاه های عصبی بدن

● عفونت همراه با تب به ویژه در کودکان

● بیدار شدن ناگهانی از خواب عمیق به دلایلی مانند لمس یا سر و صدای ناگهانی و یا نیاز به رفتن به توالت

● سایر اختلالات خواب مانند آپنه خواب

● مسافرت یا خوابیدن در محل ناشناس

● بیماری های خاصی مانند پرکاری تیروئید، سکته، تخریب حاد موکوس مری، صرع وابسته به بخش تنظیم شب لوب پیشانی، میگرن، بی نظمی ضربان قلب، سوزش سر دل، تشنج های شبانه

● خستگی شدید جسمی و ذهنی

● اختلالات روانپزشکی مانند حملات پانیک

● ضربه به سر و جراحت سر

● اختلالات مغزی نظیر پارکینسون

درمان راه رفتن در خواب

روش های درمان راه رفتن در خواب

مراجعه به روانپزشک

در صورتی که زیاد دچار خوابگردی می شوید و یا ممکن است در حین راه رفتن در خواب به خود یا دیگران آسیب بزنید یا تنفستان قطع شود، مراجعه به روانپزشک ضرورت دارد.

در این شرایط روانپزشک با انجام تست های فیزیکی و روانشناسی علت اصلی راه رفتن در خواب را تشخیص می دهد و روش درمانی متناسب با آن را برای شما تجویز می کند.

مصرف دارو های مسکن

مصرف بعضی از دارو های مسکن از گروه بنزو دیازپاین مانند توفرانیل (ایمیپرامین)، والیوم (دیازپام) یا کلونوپین (کلونازپام) به درمان این اختلال در خواب کمک می کند.

اگر گهگاه دچار راه رفتن در خواب می شوید و هیچگونه علائم نگران کننده ای همراه با این اختلال مشاهده نمی کنید نیازی به مصرف دارو یا انجام سایر روش های درمانی ندارید.

بیدار کردن فرد خوابگرد از خواب

مراقبین شما باید کمی بعد از زمانی که معمولاً شروع به راه رفتن در خواب با چشم باز یا بسته می کنید شما را بیدار کنند.

آنها باید تحت آموزش های ویژه روانپزشک یا روانشناس متخصص بالینی قرار گیرند تا در زمان انجام اعمال و رفتار های خطرناک توسط شما، با مراقبت صحیح از خطر احتمالی جلوگیری کنند.

موفقیت در این کار مستلزم شناسایی کامل نوع رفتار شما در خواب است.

روانکاوی

اگر خوابگردی ناشی از آسیب روحی و روانی یا استرس و اضطراب باشد، روانکاوی مناسبترین گزینه درمانی محسوب می شود.

در این شرایط روانشناس متخصص ریشه اصلی آسیب های روانی و اضطراب های شما را شناسایی می کند. به این ترتیب می توانید با کمک روانشناس کلیه فشار های روحی و روانی خود را تخلیه کنید و آرامش مورد نیاز برای خواب راحت را به دست آورید.

خواب کافی متناسب با سن افراد

اگر متناسب با سنتان خواب کافی داشته باشید وضعیت روانی و جسمانی شما به میزان قابل توجهی بهبود می یابد در چنین شرایطی شب ها دچار خوابگردی نمی شوید و خواب شما به حالت طبیعی باز می گردد.

در نظر داشته باشید افراد بزرگسال باید حداقل ۷ ساعت در شبانه روز بخوابند. اما کودکان پیش از سن دبستان به حداقل ۱۰ ساعت و کودکان دبستانی به حداقل ۹ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند.

پیروی از الگوی منظم خواب

وقتی شما از یک الگوی منظم خواب و بیداری پیروی کنید و هر روز سر ساعت خاص بخوابید و سر ساعت معین نیز بیدار شوید مغز و کلیه اعضای بدن شما به این الگوی خواب عادت می کنند

در نتیجه کیفیت خواب شما به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و کمتر دچار مشکلات و اختلالات خواب مانند راه رفتن در خواب می شوید.

سایر روش های درمانی

● درمان شناختی رفتاری یا هیپنوتیزم

● مدیریت استرس

● ترک الکل، سیگار و مواد مخدر

● مراقبت از خوابگرد با رعایت مواردی مانند قفل کردن در ها و پنجره ها به هنگام شب، دور کردن اشیاء نوک تیز یا شکستنی از مجاورت تختخواب، ممانعت از خوابیدن خوابگرد در تخت خواب طبقه دوم (در تخت دو طبقه)، نگهداری کلید ها در جایی دور از دسترس، هدایت کودک به رختخواب در زمان خوابگردی به جای بیدار کردن او و ….

● پرداختن به اموری مانند مطالعه کردن، گوش دادن به موسیقی یا تماشای تلویزیون قبل از خواب

● ورزش کردن روزانه

● شرایط مناسب اتاق خواب و خوابیدن در تختخواب مناسب

● پرهیز از نوشیدن زیاد آب و مایعات قبل از خواب

● عدم مصرف کافئین، شکلات و چای غیر گیاهی در عصر و شب قبل از خواب

اختلالات خواب در بارداری

راه رفتن در خواب با چشم باز و بسته | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۸ ۷