برای درمان طبیعی سنگ کلیه چه بخوریم؟

برای درمان طبیعی سنگ کلیه چه بخوریم؟

سنگ های کلیه رسوبات سختی هستند که در کلیه ها تشکیل می شوند. آنها زمانی تولید می شوند که مواد معدنی و نمک ها (معمولاً اگزالات کلسیم) در کلیه ها متبلور شده و سنگ های سخت و کریستالی ایجاد می کنند. اگر تا به حال این مشکل را تجربه کرده باشید، قطعاً از تجربه ی دوباره ی آن وحشت خواهید کرد.

به طور کلی، شما هرگز دوست ندارید که این بیماری دردناک را تجربه کنید. خوشبختانه چندین درمان طبیعی برای کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه وجود دارد. در این مقاله ما به بررسی نحوه ی ایجاد این کریستال ها، و درمان های طبیعی مؤثر و سریع آنها می پردازیم.

سنگ کلیه چیست؟

 سنگ کلیه توده هایی جامد هستند که از کریستال های ریز تشکیل شده اند. در برخی موارد ممکن است یک یا چند سنگ کلیه به طور همزمان، در کلیه یا حالب ایجاد شوند.

ترکیبات تشکیل دهنده ی سنگ کلیه می تواند شامل اگزالات کلسیم، فسفات یا سیستین باشد. سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که ادرار شما حاوی مقادیر زیادی مواد سنگ ساز باشد. معمولاً سنگ های کلیه از طریق دستگاه ادراری، از بدن دفع می شوند که پدیده ای بسیار دردناک می باشد.

درمان سنگ کلیه

قبل از آغاز هرگونه درمان خانگی، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید؛ مخصوصاً اگر دچار بیماری های زمینه ای هستید و یا داروهای خاصی مصرف می کنید.

سنگ های کلیه ی جدی را می توان با تکنیکی به نام «سنگ شکنی به کمک موج ضربه خارج از بدن» درمان کرد. سنگ شکنی به کمک موج ضربه خارج از بدن، تکنیکی است که می تواند این سنگ ها را از خارج از بدن خرد کرده و دفع آن را آسان تر کند. با این وجود، در برخی موارد حاد، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

برای افرادی که می خواهند سنگ کلیه ی خود را به طور طبیعی دفع کنند، پزشک معمولاً درمان های ساده ای مثل مسکن و نوشیدن مایعات زیاد را توصیه می کند.

در صورتی که می دانید دچار سنگ کلیه ی بدون علائم هستید، می توانید آنها را با اقدامات پیشگیرانه و تغییر در رژیم غذایی خود درمان کنید.

این روش ها شامل نوشیدن مایعات زیاد، اصلاح رژیم غذایی و مصرف داروها یا مکمل هایی است که باعث تغییر ترکیب شیمیایی ادرار می شود.

درمان های طبیعی برای سنگ کلیه

می توان با تغییر عادت غذایی و به کمک رژیم های مخصوص بطور طبیعی مشکل سنگ کلیه را رفع کرد که در این میان خوردن برخی خوراکی ها کمک بیشتری می کنند.

در ادامه با روش های درمان گیاهی سنگ کلیه گیر کرده در حالب و نوشیدنی های مفید در این زمینه با ما همراه باشید:

۱- آب

اولین قدم برای دفع سنگ کلیه هیدراته ماندن بدن است. مایعات کافی بنوشید تا بدن شما بتواند حداقل ۵/۲ لیتر ادرار در روز تولید کند. از مصرف الکل خودداری کنید.

مصرف الکل باعث افزایش رسوب و وخیم تر شدن سنگ کلیه شما خواهد شد. همچنین بهتر است مصرف غذاهای فرآوری شده را محدود کنید. غذاهای فرآوری شده، حاوی مقدار زیادی سدیم بوده که باعث افزایش دفع کلسیم در ادرار می شوند.

نوشیدنی های قندی و گازدار مثل نوشابه ها نیز، ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه و یا وخامت اوضاع شما شود. به همین دلیل، نوشیدن آب (حداقل ۶ تا ۸ لیوان در روز) به عنوان اولین توصیه در پیشگیری و دفع سنگ کلیه شناخته می شود.

۲- چانکا پیدرا

چانکا پیدرا (یک گیاه بومی آمریکای جنوبی) یکی از بهترین درمان های طبیعی برای سنگ کلیه محسوب می شود. این گیاه شگفت انگیز، سرشار از مواد معدنی است و خاصیت پاکسازی و سم زدایی آن، بارها مورد مطالعه قرار گرفته است.

بر اساس تحقیقات، شما می توانید برای درمان سیستیت و اورتریت ناشی از سنگ کلیه یا سنگ مثانه، از این گیاه استفاده کنید. (همچنین می توانید از مکمل های حاوی این گیاه نیز استفاده کنید)

برای اینکه بهترین تأثیر را روی سلامت کلیه مشاهده کنید، مطمئن شوید که این مکمل ها را از داروخانه ها و برندهای معتبر تهیه می کنید.

۳- سرکه سیب

اسید سیتریک موجود در سرکه سیب، به حل کردن رسوبات کلسیم کمک می کند. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با ۲۴/۰ لیتر آب مخلوط کرده و میل کنید.

مصرف سرکه سیب می تواند علائم سنگ کلیه را کاهش داده و از ایجاد آن جلوگیری کند. مخلوط تهیه شده با سرکه سیب را چند با در روز، مصرف کنید. بهترین زمان مصرف آن قبل از غذا می باشد.

۴- آب لیمو

مصرف اسید سیتریک، تولید ادرار را افزایش، و کمک به فیلتراسیون کلیه می کند. بنابراین آبمیوه هایی که حاوی اسید سیتریک هستند (مثل آب لیمو) به ۲ دلیل می توانند به بهبود سنگ کلیه کمک کنند:

اول اینکه کلسیم کمتری در ادرار رسوب می کند و دوم، سطح سیترات ادرار در ۶۰% از بیماران مبتلا به سنگ کلیه، بسیار پایین می آید؛ بنابراین با مصرف غذاهای حاوی سیتریک اسید می توان به بالا رفتن سیترات (که وظیفه ی پیشگیری از تشکیل کریستال ها را بر عهده دارد) کمک کرد.

۵- ریحان

ترکیبات موجود در ریحان باعث تثبیت سطح اسید اوریک می شوند. همچنین، ریحان دارای اسید استیک است که می تواند رسوبات موجود در کلیه ها را در خود حل کند.

با نوشیدن روزانه یک قاشق چایخوری عصاره ی ریحان، یا یک لیوان دمنوش ریحان در عرض دو هفته، می توانید سنگ های کلیه ی خود را به طور طبیعی و بدون نیاز به جراحی یا دارو دفع کنید. همچنین نوشیدن ریحان، یک روش عالی برای پیشگیری از سنگ کلیه می باشد.

۶- آب انار

خوردن انار یا آب انار، یکی از ساده ترین راه ها برای بهره مندی از فواید این میوه ی شگفت انگیز است. آب انار همچنین حاوی ترکیباتی است که اسیدیته ی ادرار را کاهش داده و تشکیل سنگ کلیه را سخت تر می کند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که خواص آنتی اکسیدانی انار، به پیشگیری و درمان سنگ کلیه کمک می کند.

۷- روغن زیتون

زیتون میوه ی یکی از کهن ترین انواع درختان کره ی خاکی است. اجداد این درخت حداقل ۸۰۰۰ سال پیش حیات خود را در زمین شروع کردند.

میوه ی این درخت یکی از درمان های طبیعی سنگ کلیه می باشد. علت این امر وجود مقادیر بالای چرب ی های غیر اشباع در زیتون است. این چربی ها با لغزنده کردن مجاری ادرار، فرآیند دفع سنگ کلیه را آسان تر می کنند.

مصرف ۱۵/۰ لیتر روغن زیتون در صبح و بعد از ظهر (ترجیحاً همراه سایر درمان های طبیعی سنگ کلیه) می تواند از درد و ناراحتی بیماری کم کند.

۸- لوبیا قرمز

این لوبیا های قرمز کوچک، با مزه ی فوق العاده ی خود یکی از موارد طبیعی پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه هستند. لوبیا قرمز سرشار از موادی است که می تواند در چرخه ی اوریک اسید تأثیر گذاشته و مانع تشکیل کریستال های کلسیم اکسالات شود.

۹- ریشه قاصدک

ترکیب ریشه قاصدک و عسل، بیش از ۱۰۰ سال است که به عنوان درمان سنتی سنگ کلیه شناخته می شود. مواد موجود در این ترکیب، باعث افزایش تولید ادرار شده و ضایعاتی مثل سنگ را از بدن شما خارج می کند. پیشنهاد می شود که روزانه ۳ یا ۴ فنجان ریشه قاصدک در قالب چای یا دمنوش مصرف شود.

۱۰- گیاه دم اسب

گیاه دم اسب سال هاست که به عنوان روش های متداول برای درمان و پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه استفاده می شود.

این گیاه باعث افزایش جریان ادرار می شود. دوز استاندارد مصرفی این گیاه ۱ گرم به صورت کپسول یا چای (۳ بار در روز) می باشد.

چگونه از سنگ کلیه پیشگیری کنیم؟

رایج ترین دلایل تشکیل سنگ کلیه عبارتند از: رژیم غذایی متشکل از پروتئین حیوانی، بیکن، حبوبات، شکلات، کاکائو، قهوه و منابع پتاسیم و فسفر.

همچنین کمبود ویتامین (مخصوصاً ویتامین A)، اسیدیته ادرار یا التهاب لگن، می تواند منجر به سنگ کلیه شود. با توجه به این موضوع، مهم ترین ابزار در پیشگیری از سنگ کلیه داشتن زندگی سالم -مخصوصاً رژیم غذایی گیاهی، و مصرف بالای میوه- می باشد.

از خوردن غذاهای سرشار از اکسالات، نمک و پروتئین حیوانی مثل تخم مرغ، پنیر و الکل خودداری کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

سنگ کلیه در بین مردان ۴۰ تا ۶۰ سال رایج تر است. این بیماری در بسیاری از موارد می تواند، علائمی مثل درد در کمر، شکم یا پهلوها را ایجاد کند.

در صورت عدم درمان به موقع، کلیه ها آسیب دیده و حتی عفونی می شوند.

همچنین در موارد عدم درمان طولانی مدت- سنگ کلیه ممکن است سبب عفونت مجاری ادرار و نارسایی کلیه شود. بنابراین بهتر است قبل از اینکه با چنین مواردی مواجه شوید، به پزشک مراجعه کنید.

اگر تشخیص پزشک مسدود شدن مجاری ادرار توسط سنگ کلیه باشد، دفع این سنگ باید در اولویت قرار بگیرد. این کار با به دام انداختن آن در یک فیلتر طی ادرار، یا با کمک اشعه ایکس توسط متخصص انجام می شود.

در برخی از موارد ممکن است حتی به جراحی هم نیاز داشته باشید. به خاطر داشته باشید که عدم وجود درد -به هیچ وجه- دفع و بهبود سنگ کلیه را نشان نمی دهد.

موارد مهمی که باید توسط پزشک بررسی شوند شامل درد مزمن شکمی یا کمر درد (بیشتر از ۴ هفته)، تب، لرز و استفراغ می شود.

آدرس مطب دکتر رضا ولی پور متخصص ارولوژی تهران شهرک غرب خیابان شهید دادمان انتهای خیابان درختی پلاک ۱۰۰ می باشد.

برای اطلاعات بیشتر یا تعیین نوبت می توانید با شماره ۰۹۱۰۰۹۸۸۲۷۲ تماس بگیرید  و یا از وب سایت ما به نشانی  https://dr-valipour.com دیدن کنید.

مطلب مفید بود ؟ ۳ ۰

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

محمد رضا مردان

۱۵ اسفند ۱۴۰۰


دانستن از نیاز های زندگی است که باید به روز و زمان پیش رفت

شما هم بخوانید