ورم پا + ۲۱ علت ورم پا با روش های درمان خانگی

ورم پا نشانه چیست علت ورم پا در سالمندان زنان و مردان چیست روش های درمان ورم پاها با طب سنتی و علمی در منزل را در سایت فتوکده می خوانید

علت ورم پا با روش های درمان چیست

کار کردن بیرون از خانه و ماندن پا در کفش به مدت طولانی موجب تورم پا ها می شود.

اما تورم پا ها علت های زیادی دارد و گاهی اوقات نشانه یک عارضه و اختلال خطرناک است که در این مواقع اقدامات درمانی فوری ضروری می باشد.

ورم پا با بکارگیری روش های مختلف درمانی برطرف می شود

علت ورم پاها چیست + روش درمان خانگی

ورم پا نشانه چیست

علت ورم پاها چیست

ایستادن یا نشستن طولانی مدت

عدم تحرک فیزیکی و نشستن به مدت طولانی به ویژه در محیط کار موجب کاهش جریان خون در پاها و تورم آنها می شود.

ایستادن به مدت طولانی هم به علت عدم انقباض ماهیچه ها و عضلات پا ها و در نتیجه کاهش جریان خون عوارضی مانند ورم پاها را به دنبال دارد.

ایستادن طولانی مدت در افراد مبتلا به مشکلات رگ و عروق موجب لخته شدن خون در پا ها می شود.

ورم پا ها در سه ماهه سوم بارداری

افزایش تولید مایعات در بدن و شدت فشار ناشی از وزن جنین به پا ها در سه ماهه سوم بارداری منجر به تورم پاهای زنان باردار می شود.

این ورم خطرناک و نگران کننده نیست و پس از زایمان به صورت طبیعی رفع می شود. در صورت بروز تورم شدید و آزار دهنده در پا ها در دوره بارداری مشورت با پزشک و ماساژ درمانی بهترین گزینه می باشد.

وجود لخته خون در رگ پا ها

علت اصلی ایجاد ورم و ترومبوز در پا ها حضور و جمع شدن خون در این ناحیه است.

جابجایی لخته خون موجود در رگ پا های بیماران مبتلا به ترومبوز سیاهرگی عمقی و انتقال آنها به شش ها امکان پذیر می باشد.

بعد از این انتقال فرد به آمبولی ریه مبتلا می شود. از دیگر علائم این بیماری می توان به درد، حساس شدن، انقباض، تغییر رنگ و احساس گرما در ناحیه پوست پا اشاره کرد.

نارسایی قلبی

نارسایی احتقانی قلبی موجب عدم پمپاژ خون مورد نیاز بدن از قلب به سایر نقاط، تجمع مایعات در پا ها و تورم آنها می شود.

این نوع نارسایی علاوه بر ورم پا ها با مشکلات تنفسی از جمله تنگی نفس، سرفه و خستگی همراه است. درمان قطعی این مشکلات قلبی با مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق ورم پا ها را رفع می کند.

مشکلات مزمن کلیوی

اختلال در کارکرد کلیه،عدم فعالیت درست و صحیح کلیه ها و تجمع مایعات در بدن به جای تصفیه آب و مواد زاید از خون پا و دست ها را متورم می کند.

تشنگی شدید، تهوع، تنگی نفس، خستگی و … از دیگر علائم بیماری های بلند مدت کلیوی است. در اینگونه موارد با درمان مشکلات کلیوی و کارکرد مطلوب کلیه ها ورم پا ها از بین می رود.

آسیب و شکستگی استخوان پا

یکی از علائم پیچ خوردن قوزک پا، شکستگی استخوان و رگ به رگ شدن تورم است.

علت اصلی تورم پا در این مواقع انتقال مایعات و گلبول های سفید به ناحیه آسیب دیده و آزاد شدن مواد شیمیایی خاص جهت افزایش سرعت فرآیند بهبود این قسمت از بدن است.

درد، خونریزی و کبودی در محل آسیب از دیگر عوارض آسیب دیدگی استخوان ها است.

چاقی علت رایج ورم پا ها

انباشته شدن بیشترین میزان چربی افراد چاق و دارای اضافه وزن در شکم و وارد آمدن فشار به گردش خون در پا ها موجب ورم پا ها و بروز بیماری های قلبی می شود.

کمک گرفتن از متخصصین تغذیه و مشاورین لاغری، تغییر عادت های غذایی و داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن بهترین روش های مؤثر برای کاهش اضافه وزن افراد محسوب می شوند.

تغییر میزان هورمون های بدن

نوسانات هورمونی یک هفته قبل از پریود، ابتلا به بیماری سندرم پیش از قاعدگی، مصرف قرص ها و هورمون های ضد بارداری و استفاده از درمان های جایگزین هورمونی جهت پیشگیری از بارداری و … با تجمع آب، بدن و پا ها را متورم می کند.

جهت جلوگیری از تورم در این شرایط افزایش مصرف آب و دریافت مقدار آب بیشتر توسط بدن توصیه می شود.

تورم پا ها بر اثر واریس

عدم انتقال صحیح خون از دریچه های موجود در رگ ها به سمت قلب موجب تولید لخته خون در پا ها، ایجاد شاخه هایی از رگ های آبی رنگ در این اندام ها و ورم آنها می شود.

احساس درد در پا ها بعد از نشستن با ایستادن زیاد، ایجاد زخم، خشک شدن، تحریک پذیری، ترک خوردن و تغییر رنگ پوست از علائم دیگر واریس به شمار می رود.

اختلال در دستگاه لنفاوی بدن

آسیب و نابودی گره های لنفاوی موجود در لگن با ایجاد انسداد سخت، جلوگیری از برگشت مایع لنفاوی و عدم جمع آوری صحیح آن منجر به تورم پا ها می شود.

این آسیب به دلایل جراحی در ناحیه کشاله ران، چاقی، سرطان، عفونت و یا ارث در فرد ایجاد می شود. در صورت عدم تشخیص علت تورم پا ها مراجعه به پرشک ضرورت دارد.

عفونت های پوستی

خراشیدگی، پارگی و ترک پوست، رشد ناخن به داخل گوشت، استفاده از کفش های نامناسب، ورود باکتری به بدن موجب عفونت و تورم پا ها می شود.

از نشانه های این تورم درد، قرمزی و احساس گرما است.

همچنین ابتلا به بیماری هایی از جمله دیابت مانند دیابت عصبی، بیماری لوپوس، آرتریت روماتوئید و … سبب تشدید عفونت و تورم پا ها می شود.

علت ورم مچ پاها نشانه چیست

علت ورم پاها چیست

روش های درمان ورم پاها

کاهش تورم پا با آب گرم و سرد

فرو بردن پا ها در تشت آب گرم به مدت ۳ تا ۴ دقیقه و سپس تشت آب سرد به مدت یک دقیقه و انجام این مراحل به مدت ۲۰ دقیقه و تکرار آن چند بار در روز همراه با بهبود گردش خون ورم پا ها را بهبود می بخشد.

رفتن به استخر و شنا کردن، دراز کشیدن در وان حمام پر شده از آب و … نیز مانند سایر انواع آب درمانی تورم پا ها را کاهش می دهد.

ماساژ با روغن های گیاهی

مالیدن روغن نارگیل و خردل روی پا ها و ماساژ آنها به مدت ۵ دقیقه به آرامی رو به بالا و رو به پایین با ایجاد فشار در مناطق تورم موجب بهبود گردش خون و کاهش ورم و درد عضلات پا ها می شود.

دقت کنید فشار وارد ه به پا ها نباید بیش از حد باشد. جهت تأثیر سریع در بکارگیری این روش تکرار این ماساژ چندین بار در روز و انجام حرکات ماساژ بلافاصله پس از یک حمام الزامی است.

پوشیدن جوراب های واریس هنگام سفر

پوشیدن جوراب های واریس و ساپورت در سفر های طولانی با اتوبوس، قطار و هواپیما از بروز ورم ناشی از نشستن طولانی در پا ها جلوگیری می کند.

قابلیت ارتجاعی جوراب های واریس علاوه بر ممانعت از تجمع خون در پا ها و واریسی شدن رگ ها تورم پا ها را درمان می کند.

دقت داشته باشید در صورت بستن مچ و ساق پا برای رفع تورم گردش خون قطع نشود.

روش های درمان ورم پاها با آب 

نوشیدن آب به مقدار زیاد و حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان در روز با آبرسانی به بافت های بدن، سم زدایی، رقیق شدن سدیم و کافئین علاوه بر پیشگیری از تورم پا ها آن را درمان می کند.

به منظور ایجاد تمایل بیشتر برای نوشیدن آب کمی آب لیمو تازه به آن اضافه کنید. در صورت مصرف مشروبات الکلی جهت جلوگیری از تورم پا ها مصرف آب به مقدار بیشتر الزامی می باشد.

بالا بردن پا ها

بلند کردن پا ها و قرار دادن آن ها روی یک سطح بلند تر بالا تر از قلب به مدت ۳۰ دقیقه ۳ بار در روز بعد از برگشت از محیط کار به خانه از تورم پا ها جلوگیری می کند.

قرار دادن یک بالش زیر قوزک پا ها هم با کشیدن مایع اضافی جهت جذب در زمان های بعدی و دفع از طریق ادرار تورم پا ها را رفع می کند.

استراحت کافی نیز در دوران بارداری و در مواقع آسیب دیدگی پا ها تورم آن ها را کاهش می دهد.

درمان ورم پا با مکمل منیزیم

مصرف ۳۵۰ میلی گرم منیزیم در روز ورم پای ناشی از کمبود این ماده مغذی در بدن را درمان می کند.

قرار دادن پا ها در مایع سولفات دومنیزی و فرو بردن تمام بدن در وان حمام پر شده از محلول آب و نمک دریا دوش گرفتن با آب گرم و آب سرد و ورود فشار قطراب آب موجب رفع تورم ساق و مچ پا ها می شود.

خنک نگهداشتن پا ها و بدن هم از ورم پا ها جلوگیری می کند.

ورزش و فعالیت بدنی

انجام فعالیت های ورزشی روزانه موجب تحریک گردش خون، جلوگیری از تجمع خون در اندام های تحتانی و کاهش درد و التهاب در بدن می شود.

توصیه می شود جهت جلوگیری از تحمیل فشار زیاد به پا ها قبل از انجام فعالیت های شدید فیزیکی بدن خود را با پیاده روی و دویدن آهسته گرم کنید.

برای سهولت در راه رفتن و پیشگیری از آسیب پا ها انتخاب کفش متناسب با فعالیت ها و نیاز های خاص فرد حائز اهمیت می باشد.

تغییر سبک زندگی و عادت های غذایی

جهت جلوگیری از احتباس آب و ایجاد تورم در پا ها پرهیز از زیاده روی در مصرف نمک و قهوه ضروری است.

کاهش وزن در افراد چاق و دارای اضافه وزن منجر به کاهش فشار وارد بر ماهیچه ها، مفاصل و استخوان های افراد می شود. ترک سیگار هم از ابتلا به بیماری های خطرناک و تورم اندام تحتانی و پا ها جلوگیری می کند.

استفاده از ضماد های گیاهی

مصرف ضماد های ترکیبی شاه بلوط هندی و روغن اسطوخودوس و آلوئه ورا و روغن نارگیل با تحریک گردش خون، درد، التهاب و تورم پا ها و بدن را کاهش می دهد.

جهت تقویت تأثیر این ضماد های گیاهی ماساژ دورانی آنها همراه با فشار انگشت ها روی پاها به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه و انجام این کار چندین بار در روز توصیه می شود.

درمان تورم پا با نوشیدن آب بامیه

آب بامیه از طریق ریختن گل ها ی بامیه داخل آب و جوشاندن آن به مدت ۱۰ دقیقه تهیه می شود.

بعد از خنک شدن نوشیدن روزانه ۳ لیوان از این آب و جوشانده برگ قاصدک، شربت قاصدک یا مکمل آن با ادرار آوری و کاهش تجمع سموم و تنظیم سطح سدیم در بدن ورم بدن و پا ها را کاهش می دهد.

جوشانده قاصدک با جوشاندن یک قاشق چایخوری برگ قاصدک تازه یا خشک در یک فنجان آب گرم به مدت ۵ دقیقه تهیه می شود.

علت ورم پا با روش های درمان ورم پاها چیست | سایت فتوکده

شما هم بخوانید